"بازی و آموزش انگلیسی"
انواع بازی ها و ایده های آموزشی برای کلاس درس 
قالب وبلاگ
سلام

بازی ستون و ردیف می تونه تقریبا برای هر سطحی اجرا بشه و از اونجایی که تو این بازی فان و خنده زیاده علاوه بر "ارزشیابی درس جلسه قبل" می تونه باعث تنوع تو کلاس هم بشه:


از بچه ها بخواین پشت سر هم تو ردیف ها و ستون های مرتب بایستند. یعنی مثلا 4 ردیف و 5 ستون!

حالا به صورت رندوم و از روی دفتر کلاسی کلاس رو به 3 یا 4 گروه تقسیم کنید(بدون اینکه به جای بچه ها نگاه کنید! چون باید همه اعضای گروه کنار هم نباشن!)

حالا شروع کنید به صورت رندوم یا داوطلبی ازشون سوال بپرسین.

هر کسی که بتونه به سوال درست جواب بده میتونه بشینه.

جریمه کسی که نتونه به سوال جواب بده اینه که باید بایسته. 

هر گروهی که زودتر اعضاش نشستن برنده است!

- برای ایجاد فان می تونید هر سری که یه نفر نتونست به یه سوال جواب بده ازش بپرسین ستون یا ردیف؟

مثلا میگه ستون، حالا همه کسایی که تو اون ستون هستن باید پاشن وایسن!

http://www.funenglishgames.com/activities/rowsandcolumns.html

[ 92/02/12 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]
سلام.

با یه بازی مخصوص سطوح پایین اومدم. یه سری سوال (در هر زمینه ای مرتبط با درس) رو روی کارت ها بنویسین. و روی تخته شکل دارت رو با امتیازهای 10 تا مثلا 5 یا 1 (به صورتی که دایره وسط بیشترین امتیاز رو داشته باشه!)بکشید و یه توپ کوچیک تهیه کنید.

بعد دو نفر رو از دو گروه کلاس بیارین پای تخته و شروع کنید سوال پرسیدن. اون نفری که سوال رو زودتر جواب میده حق یک بار پرتاب توپ رو پیدا میکنه و علاوه بر امتیازی که گروه از جواب دادن میگیره میتونه امتیاز اضافی هم بگیره!!

kids will love it!

[ 91/12/07 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]
سلام. یه بازی برا تمرین do and does و where

به بچه ها میگین هرکسی چن ثانیه فک کنه و به نوبت شهر مورد علاقه شو بلند برای کلاس بگه!

حالا یکی رو میارین به جای تیچر پای تخته و ازش میخاین از یه نفر دیگه که مقابلش ایستاده این سوال رو در مورد هریک از بچه ها بپرسه

Where does s/he live?

اگه اون تونست با جمله کامل جواب بده و همه رو درست بگه برنده است. 

He lives in ....

She lives in ....

اگه یک کدوم رو اشتباه گف باید بشینه و نوبت نفر بعدیه!


Why don't you comment?!!! :-((

[ 91/05/24 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]
سلام.

با این بازی نقاط قوت و ضعف زبان آموزاتون رو در سوال ساختن بسنجید!

یک جمله روی تخته بنویسید:

Example: I went to a party last night

حالا شاگردا باید یکی یکی در مورد این جمله یا فعالیت سوال بسازند.

  • Where was the party?
  • Who did you go with?
  • What time did the party start?

گروه یا شاگردی که 3 تا سوال خوب بسازه برنده است!

بعد می تونید زمان جمله رو عوض کنید و با این کار زمانها رو تمرین کنید!


source: http://eslteachingideas.blogspot.com


[ 91/04/18 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]
درود...

این فایل یک صفحه ای رو دانلود کنید...

دانلود ...

پرینت و ۴-۵ تا کپی بگیرید!

به ۴-۵ گروهی بدین که تو کلاس تشکیل دادین!

هر گروه باید یه تاس و هر نفر یه مهره داشته باشه!

نوبتی تاس می ندازن و تو خونه ها پیش می رن...

به هر تصویری که رسیدن باید یه نفر (به نوبت) سوال مربوطه رو (مالکیت، اشخاص) بپرسه و شخص تاس انداز!! باید جواب بده!

سوال هایی که میشه ساخت:

who is s/he? ... he is Bahram Radan.

what's this? ... It's the door of the car.

etc.

[ 90/09/01 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]
سلام. از همکاران نقل می کردند که یکی از دبیران ریاضی شهرستان سرخس! در یک اقدام مبتکرانه تونستن نظر اداره استان رو جلب کنن و به خاطر ایده نو و کاربردی شان پاداشی هم بگیرند!

ایده ایشان به این صورت است که:

روی قسمت میز تک صندلی های کلاسش یه تیکه ابر سفید نازک چسبونده و با سلفون محکم روش کشیده و بچه ها میتونن خیلی سریع با ماژیک روی میزاشون بنویسن و مطالب رو تمرین و تکرار کنن! و خیلی سریع پاک کنن!

جالبه نه؟!


یه کار دیگه ای که در همین رابطه میشه انجام داد اینه که از بچه ها بخواهیم هرکی برا خودش یه تلق شفاف و ماژیک تهیه کنه و وقتی می خوایم مثلا ساعت ها، الفبا یا گرامرهای مختلف رو تمرین کنیم ازشون بخوایم رو تلقاشون بنویسن و بالا بگیرن و بقیه بچه ها راجع به کارشون قضاوت کنن! اما وقتی این کارها رو کاغذ انجام میشه معمولا ریزه و کاربرد انفرادی داره!

می تونیم یه طرف تلق دو خط بکشن و در طرف دیگه حروف و کلمات رو بنویسن! تا فاصله و اندازه حروف هم رعایت بشه!

[ 90/09/01 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]
سلام.

البته هنوز فکر می کنم زوده راجع به do and does صحبت کردن!

به هر حال...

بعد از آموزش گرامر که تو پست های قبلی بهش اشاره شده می تونیم از روش حل مساله استفاده کنیم برای تثبیت موضوع!

به این ترتیب که ...

گروه های 3-4 نفری تو کلاس تشکیل بدین (بهتره که گروهها برای حداقل یک ترم ثابت باشن). حالا چند تا کارت که روشون کلمات یه جمله نوشته شده:

you, speak, do, english, class, in و علامت سوال!

به گروهها بدین.

حالا به گروهها تایم بدین و ازشون بخواید که با همکاری هم سوال رو بسازن و کلمات رو به ترتیب درست پشت سر هم بزارن. بعد یه نفر از هر گروه رو بفرستین به گروه های دیگه تا اشکالات جمله ساخته شده رو برطرف کنن. این تصحیح ها باید به نوبت و توسط افراد مختلف (همه نه فقط شاگرد زرنگ ها!) انجام بشه!

در این روش معلم فقط نقش راهنما رو داره!

در آخر معلم جملات و سوالات ساخته شده رو روی تخته می نویسه!

این کار رو مرتب در مورد سوال های مختلف انجام بدین تا ترتیب سوال های do and does ملکه ذهنشون بشه!

[ 90/08/09 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]
سلام. امروز تو مدرسه یه روش خوب برای تقویت بخش گرامر کتاب (پترن) به ذهنم رسید که به اشتراک می زارم.

ابتدا با روش خودتون گرامر رو تدریس میکنید. بعد برای تقویت مطلب می تونید گروه های ۵ الی ۶ نفره تشکیل بدین (هر دو نیمکت می تونه یه گروه باشه). دانش آموزا شروع می کنن تو گروه های کوچیک خودشون به نوبت جمله های پترن رو می خونن. بعد از حدود یک ربع که بیشتر بچه ها تو خوندن جملات روان شدن حالا می تونید یه مسابقه برگزار کنید. البته پیشنهاد می کنم اول این مسابقه رو بین اعضای گروه ها و بعد در سطح کلاس انجام بدین.

روال کار به این ترتیبه که هر نفر شروع میکنه به خوندن جملات. به تعداد هر جمله ای که پیش میره یک امتیاز برنده میشه تا وقتی که یه قسمت از جمله رو اشتباه بخونه (دقت کنید تپق هایی که زود اصلاح می شن رو اشتباه در نظر نگیرین چون باعث میشه استرس ایجاد شده مانع خوندن دانش آموزای ضعیفتر شه!)
تا وقتی که همه اعضای گروه یک بار بخونن ادامه میدین. حالا امتیاز کسب شده توسط گروه رو بهشون اعلام میکنید. یادتون باشه دانش آموزای قوی تر ممکنه کل پترن رو بتونن خیلی خوب بخونن که در این موارد فقط حق یک بار خوندن رو دارن! یعنی به آخرین شماره پترن که رسیدین تموم میشه و نمی تونن دوباره از شماره ۱ شروع کنن.

در آخر گروه های برنده ۱ تا ۳ رو اعلام کنید و تشویق!

این کار باعث افزایش دقت در دیدن کلمات و روان خوانی میشه! بچه ها هم خیلی مشتاق خوندن می شن...حتی ضعیف ترها!


پ.ن: لازم به ذکره که بگم تقریبا جمعیت همه کلاسام بین ۲۵ الی ۳۰ نفره است.  

[ 90/07/19 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]
سلام. برای تدریس و در واقع تثبیت یادگیری سوالات wh ی یک ایده خوب سراغ دارم:

ابتدا یک کارت دعوت طراحی می کنید:

Date: Sunday, June 1st, 2006

Place: Mickey Mouse House,

Time: at 2 o'clock in the afternoon.

See you at my party!

بعد سوالاتی از قبیل :

Question: What's this?
Answer: This is an invitation

Question: Who is Mickey Mouse?
Answer: Mickey Mouse is my friend./He's a cartoon./He's a mouse.

Question: Where is the party?
Answer: At Mickey Mouse House, Tokyo Disneyland, Chiba Prefecture, Urayasu City

Question: When is the party?
Answer: On Sunday, June 1st, 2006

Question: Why is Mickey Mouse having a party?
Answer: It's his birthday.

رو روی تخته می نویسید و از گروه ها می پرسید.

[ 90/02/28 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]

البته این روش بیشتر به درد موسسه ها می خوره...

اما برا مدارسم خوبه!

I found a really fun way to teach There is a .../ There are some .../ There are many .../ There aren't any ... .

The first thing i do is elicit and write on the board 20 things you can find in a country. ex. cities, buildings, roads, rivers, etc... try to stick to countables for these.

then i tell the students i have some good news. they get to make their own country. They need to write down 15 things (from the board) that are in their country. And make sure they write down if there is one river, some rivers or many rivers. so their lists will look like this:

There is a cities.
There are some roads.
There are many beaches.
etc...

After the students have written down what is in their country and named their country i tell them i have some bad news. The bad news is, they are being kicked out of the country they are in now. So they need to find a new country to live in. fortunately, now there are many countries to choose from. so each student much interview 3 different countries and pick the best one for them.

First they will need some paper with a list of the 20 things in a city and 3 columns to keep track of the info they get.

So they go to the first country and ask their questions:
Are there any cities? Yes, there is one city.
Are there any beaches? Yes, there are many beaches.
Are there any mountains? No, there aren't any mountains.

The interviewer writes down on their paper one, some, many or none for each thing in each of the 3 countries.

Then to wrap it up, ask them to pick their favorite country and why?

Extension: write about the country you choose and why?

If you can't tell, this exercise takes a lot of time. If you don't have a lot of time, try eliciting fewer things and interviewing few countries.

Enjoy!
Eric

منبع: http://www.eslteachersboard.com/

[ 90/01/06 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]

سلام. بعد یه مدت تقریبا طولانی که امتحانات ترم 7 و کنکور ارشد رو پشت سر گذاشتم برگشتم.

یه ایده عالی برا تدریس ساده و بی دردسر do، does و did :

چنتا مقوا یا شومیز رنگ روشن تهیه کنید. به قسمتهای حداقل 25 * 30 تقسیم و با قیچی جدا کنید. با یه ماژیک درشت روی هر کدوم کلمات زیر را بنویسید:

You, I, she, he, Jenny, John, they, we,

Play, watch, study, studied,

S, es, ed,

نقطه (.) و علامت سوال (؟)

خب...

حالا ابتدا از چن نفر میخایم که بیان رو به بچه ها وایستن، کلمات مناسب برای یک جمله ساده و خبری رو بهشون میدیم و از  خودشون میخایم که جمله رو درست کنند و به ترتیب از چپ به راست بایستند. نقطه یادتون نره!

بعد از اینکه چندین بار جملات ساده رو ساختند و خوب مسلط شدند، از چن نفر دیگه میخایم که کلماتی که بهشون میدیم رو جایگزین کلمه مناسب در جمله کنند. این کار به یادگیری s سوم شخص و یا ed کمک شایانی میکنه.

بعد از اینکه چندین بار اینکار رو انجام دادند وتسلط کافی پیدا کردند و آماده شدند، برای بار اول خودمون does رو اول جمله میگیریم و از فردی که s سوم شخص رو تو دستش گرفته میخایم که بره بشینه. (من گفتم که فرار کنه چون s از does میترسه !!!!)

و علامت سوال رو به شخصی میدیم که نقطه دستش بود.

این کار رو چن بار دیگه با فعل ها و فاعل های دیگه و همچنین برای آموزش do و did امتحان میکنیم...

فوق العاده بود نه؟؟؟؟!!

این جمله شاگردای خودمه: "خانم اجازه، اینطوری بازی که میکنیم بهتر یاد میگیریم....!!!"

فک کن!!!

[ 89/11/30 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]

سلام...

یه بازی فوق العاده کاربردی و ساده برای همه سطوح به ویژه برای تقویت vocab :
تعدادی فلش کارت مربوط به درس رو تهیه می کنیم و تصویر اون هارو رو تخته می کشیم یا می چسبونیم. حالا از یکی از دانش آموزا میخایم که رو به تخته بایسته و یک نفر دیگه پشت به نفر اول و رو به بچه ها. فلش کارتا دست اونی باشه که رو به بچه ها ایستاده. حالا به نوبت تک تک فلش کارتها رو به بچه ها نشون می ده و اون نفری که روش به تخته بود باید تا 5 بار بتونه حدس بزنه اون فلش کارتی که دست نفر دومه چیه؟
مثال:
Is it a garden?
بچه ها همه باهم مي گن no
و اگه درست باشه اون نفري كه فلش كارتو دستش گرفته بود مي بازه و بايد بشنه و نفر بعدي بياد.

[ 89/10/09 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]
سلام..

بازی تله پاتی:

اول از همه در مورد تله پاتی با بچه صحبت می کنیم و در موردش توضیح میدیم و ازشون می پرسیم که آیا بهش اعتقاد دارن یا نه. بعد چندتا کارت در رابطه با هر موضوع گرامری یا واژگان تو دستمون میگیریم. مثلا چنتا تصویر از آدمهایی که در حال بازی کردن، کار کردن، درس خواندن و غیره هستند..
حالا از یه نفر می خاهیم که بایسته و جدس بزنه که این تصویری که تو دستمونه چیه؟

می تونیم برا افعال استمراری از این بازی استفاده کنیم.

مثلا:

معلم تصویر فردی در حال دویدن رو تو دستش نگه می داره بدون اینکه بقیه ببینند.
حالا نفر اول باید تا حداکثر سه حدس بگه اون تصویر چیه؟

 


حتما ذکر کنید که به صورت جمله گفته بشه. مثلا : He is running. یا She is playing tennis.
و یادتون باشه قبل از شروع بازی تصاویر رو یک بار به همه بچه ها نشون یدین.

[ 89/09/25 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]
بازم سلام.

اینبار با یه بازی خوب برای تمرینات oral اومدم.

با یه جمله مثل John goes to school every day شروع می کنیم. نفر اول باید هر قسمتی از جمله را به دلخواه خود تغییر بده. البته که تغییر باید از لحاظ گرامر صحیح باشه.

مثلا :

John walks to school every day.

یا حتی

John went to school yesterday.

از این بازی برای تقویت tense های مختلف می تونیم استفاده کنیم.


تا یادم نرفته باید از استاد گرانقدر جناب آقای دکتر اقتصادی تشکر ویژه داشته باشم که در هرچه غنی تر و معتبرتر کردن وبلاگ به من کمک کردند.

[ 89/09/24 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]

بچه ها به صورت خطی یا دایره وار کناز هم می ایستند. معلم یک جمله به حال استمراری میگه مثل : he is playing tennis حالا نفر اول باید این جمله رو به صورت پانتومیم اجرا کنه. و در عین حال به یه جمله دیگه فکر کنه تا به نفر بعدی بگه. و این کار تکرار میشه تا یه نفر یا جمله غلط یگه یا زیاد طولش بده و وقت رو از دست بده. و بدین ترتیب اعضای گروه یکیک یکی حذف شده تا یک نفر برنده باقی بمونه.


البته به گفته استادم که به نکته ضعیفی () اشاره کردند... باید مراقب بود که دانش آموزان جمله he is playing tennis. با جمله امری اشتباه نگیرند...

برای این هم فکری کردم!

می تونید با یه بار ترجمه جمله و همزمان اشاره کردن از راه دور به نفر اولی که قراره اون اکشن رو انجام بده و با نگاه کردن به بقیه دانش آموزان به اونا بفهمونیم که داریم در مورد یک شخص سوم صحبت می کنیم.

خوب بود؟

[ 89/09/23 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]
سلام و درود...

برای آموزش s جمع با یک مقوای بزرگ و جذاب و رنگی s بزرگی درست کرده و وقتی چند شئ در کنار هم قرار دادیم اس را در کنار آنها یا داخل جعبه اشیاء یا سبد می گذاریم. با این سبب می شویم که بچه ها هر وقت چند شئ را دیدند اس جمع خود به خود تداعی شود.

 

[ 89/08/26 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]

یک تصویر از یک اتاق شلوغ و پر از وسایل رو به دیوار آویزون کنید و توضیح بدید که مثلا یه matchbox or pen,etc. زیر یا روی یکی از وسایل توی اتاقه. بعد از یکی یکی دانش آموزان بخواید ب ترتیب که حدس بزنن اون شیئ کجاست؟

is it under the TV? is it on the fridge?

اولین کسی که درست حدس زد نقش معلم رو میگیره و ادامه می ده! یعنی حالا اون یه چیزی رو تو ذهنش فرض می گیره که مثلا کجاست و بقیه باید به ترتیب حدس بزنن! هر دفعه از یک سمت کلاس شروع بشه بهتره تا به همه برسه!

 ...

 

 

[ 89/01/20 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]
بازم سلام.

فرض کنید صورت گذشته افعال رو درس دادین ...حالا برای تثبیت هر چه بیشتر می تونید این بازی رو اجرا کنید:::

اول کلاس رو به شکل یو بچینید...بعد خودتون یه جمله کوتاه به زبان گذشته بگید مثلا : I ate a cake.

خب حالا از نفر بعدی بخواهید که یه کلمه و فقط یه کلمه به جملتون اضافه کنه و همینطور ادامه بدید...حالا هر کسی که بیشتر از یه کلمه اضافه کرد یا جمله رو فراموش کرد از دور بازی حذف می شه!

 از نظرات پرشمارتونم ممنون واقعن!!!

[ 88/11/26 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]

سلام.بعد یه مدت تقریبا طولانی باز اومدم ولی با چندتا ایده توپ و عالی...

با کشیدن تصاویر حیوانات یا آدم هایی که یه جزء از بدنشون حذف شده ذهن شاگردا رو به چالش بکشید و بفهمونید که می خواید راجع به داشتن و نداشتن حرف بزنید...

مثلا یه گربه بکشید که پا نداره یا چشم نداره ...بعد بپرسید که چی کمه؟و ازشون بخواید که با جمله کامل بگن که اون گربه مثلا پا نداره یا ...

البته باید تصویر و قسمت حذف شده کاملا ملموس و روشن باشه!

 

 

[ 88/11/26 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]
سلام...

ابتدا کلاسو به صورت یو بچینید...

وسط کلاس وایستین و با پرتاب توپ به طرف هر یک از دانش آموزا و رد و بدل کردن جملات مختلف مثل :

(جمله ها رو به زبان حال بگیم ...توپ رو پرتاب می کنیم تا اولین نفر بگیره .... و حالا اون باید جمله رو به صورت گذشته بگه و توپ رو برگردونه به معلم!)

به تثبیت مطالب آموزش داده شده بپردازید.

این کار باید به صورت رندوم صورت بگیره تا باعث یکنواختی و خستگی نشه!

هر کی که معطل کرد یا دیر گفت یا اشتباه...از دور بازی حذف می شه!

بهتره به برنده یه جایزه کوچیک اهدا بشه!

Try it!

[ 88/11/15 ] [ ] [ اعظم صدرایی ] [ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

انواع بازی ها و ایده های آموزشی کلاس درس انگلیسی به زبان خودم!!!!!